Kledingadvies bij voetbaltraining
svHoofddorp Jeugd TOP NIEUWS

Kledingadvies bij voetbaltraining

In Nederland kennen we verschillende seizoenen, en bij elk seizoen trekken we normaliter andere kleding aan. Met de juiste kledingkeuze bij voetbal blijft je lichaam beter op temperatuur en beperk je ook het risico van blessures. Het maakt het voetballen dus prettiger. Maar welke kleding trek je aan bij welke weersomstandig-heden? Omdat we hier regelmatig vragen over krijgen van ouders hebben we de meest voorkomende weersomstandigheden en bijbehorende gangbare kledingadviezen even voor jullie op een rijtje gezet:

Winter
Draag voor en na het voetballen warme kleding. Bijvoorbeeld een trainingspak met warme jas, handschoenen en.een muts (het grootste deel van je warmteverlies gaat namelijk via je hoofd). Bij de jongste jeugd zijn een muts en handschoenen tijdens het trainen ook aan te raden.

Tijdens het voetballen: kleding tegen kou (temperatuur onder de 6 graden celcius) omvat minimaal twee lagen. De eerste laag is vaak een thermoshirt en thermo legging, de tweede laag een shirt met lange mouwen en lange broek. Kies voor de jongste jeugd voor drie lagen. De derde laag bestaat uit een trainingspak.
Voor mensen met een kleiner budget: kies liever voor goedkope thermo kleding dan voor geen thermokleding. Bij te koude spieren of snel afkoelen wordt de kans op kou vatten of (spier)blessures groter.

Regen
Draag een regenjack over je kleding. Het is beter om geen nylon of plastic regenkleding te dragen tijdens het sporten. Daar komt absoluut geen water doorheen, maar je zweet kan ook niet ontsnappen.

Neem een extra ondershirt of droog thermoshirt mee. Doe je natte shirt tijdens de pauze even uit en trek je droge shirt aan om de warmte vast te houden en niet af te koelen. Zorg in ieder geval voor droge kleding voor als je terug fietst naar huis.

Lente
Bij temperaturen onder de 6 graden celcius is het in ieder geval voor de jongste jeugd t/m 12 jaar van belang om drie lagen te dragen (zie onder winter).

Bij temperaturen onder de 12 graden is het advies om lange mouwen en een lange broek te dragen.

Zomer
Zorg bij warmte in ieder geval voor voldoende vochtinname en drink ook als je geen dorst hebt. Neem derhalve een flesje water mee. Houdt er rekening mee dat kunstgrasvelden veel warmte afgeven en het daarom bij kunstgras eerder aan de orde is om regelmatig te drinken, zeker bij zonnig weer. Kies bij extreme warmte tijdens trainingen voor luchtige sportkleding in lichte kleuren (tenzij er kledingvoorschriften zijn).

Herfst
Bij temperaturen onder de 12 graden is het advies om lange mouwen en een lange broek te dragen.

Bij temperaturen onder de 6 graden Celsius is het in ieder geval voor de jongste jeugd t/m 12 jaar van belang om drie lagen te dragen (zie onder winter).