Mededelingen TOP NIEUWS Uncategorized

Verplichting spelregelbewijs

Sinds het seizoen 2014-2015 is het voor alle spelers die geboren zijn op of na 1 januari 1998 verplicht om het spelregelbewijs te halen. Hierbij maakt het niet uit of je bij de junioren of de senioren voetbalt.

Een Spelregelbewijs maakt spelers en speelsters van jongs af aan vertrouwd met de regels en geeft meer inzicht in – én begrip voor – beslissingen van de scheidsrechter. Daarnaast zorgt het kennen van de regels voor sportiever spel, waarbij het juist toepassen van de regels ook nog eens zorgt dat je als team meer kans maakt om te winnen.

Het Spelregelbewijs bestaat uit oefentoetsen die zijn onderverdeeld in twintig categorieën. Na de oefentoetsen komen de vijf levels die elk bestaan uit een combinatie van vragen uit de oefentoetsen. Na het vijfde level volgt de eindtoets. Als de vijf levels en de eindtoets succesvol doorlopen zijn, dan heb je het Spelregelbewijs behaald.

Via je wedstrijd coördinator ontvang je een uitnodiging via de mail om het Spelregelbewijs te halen. Met je KNVB account kan je dan inloggen en de toetsen volgen.

Spelers krijgen via de wedstrijd-app een waarschuwing wanneer zij spelen zonder Spelregelbewijs terwijl ze dat wel hadden moeten hebben. De waarschuwing is in de vorm van een overtreding. Bij de zevende overtreding volgt er een straf.

Wil je meer weten over het Spelregelbewijs, ga dan naar de KNVB website