TOP NIEUWS Zondag Selectie

“Smeets wil naar de vierde divisie”

Een super leuk artikel (door Milo Lambers) over onze hoofdtrainer Jorg Smeets in Haarlems Dagblad. Zie hieronder het artikel of klik HIER op de link:

Van achter je computer met een tolk trainers in China aansturen, bleek geen succes. Inmiddels staat Jorg Smeets bij SV Hoofddorp weer lekker op het veld

Na een avontuur in China is oud-profvoetballer Jorg Smeets terug in Nederland als trainer van eersteklasser Hoofddorp. Hij wil bij de club iets neerzetten voor de langere termijn.
Jorg Smeets was in 2020 net begonnen in China toen het coronavirus uitbrak. ,,Ik was er in januari 2020 als trainer van de Ajax Academy aan de slag gegaan bij de jeugdopleiding van Guangzhou City om trainers op te leiden. Ik was net weg toen corona uitbrak. Het plan was om in maart terug te komen, maar dat ging niet. Daarna heb ik zeven maanden vanuit huis geprobeerd om de trainers aan te sturen. Dat was knap lastig met een tolk er tussen.”

Eind 2020 ging Smeets alsnog naar China. ,,Het was een mooie ervaring, maar in 2021 werd mijn contract ontbonden, omdat ze niet aan hun financiële verplichtingen konden voldoen. Ik ben blij om weer terug te zijn. Niet lang geleden hebben mijn vrouw en ik ons vierde kind gekregen. Het is fijn om nu leuke dingen te kunnen doen met ons gezin. Bovendien merkte ik in China dat ik toch nog het liefst tussen de jongens op het veld sta. Ik vind het leuk om een speelwijze te ontwikkelen en een groepsproces in gang zetten. Ik wil nog echt trainer zijn en geen coördinator.”

Zo kwam Smeets in contact met Hoofddorp. Een grote club met zo’n 1.500 leden en een eerste elftal dat in de eerste klasse zondag speelt. Een lager niveau dan waar Smeets eerder actief was met de Ajax-amateurs en AFC-zaterdag. ,,Ik kijk niet alleen naar het niveau, maar ook naar het soort club en de mogelijkheden die er zijn. Hoofddorp is een grote club met veel jeugd. Ik kan hier jonge spelers inpassen en iets neerzetten voor de langere termijn. Bij al mijn clubs heb ik langere tijd gezeten: zeven jaar bij NVC, vijf jaar bij Zuidvogels en drie jaar bij Ajax. Ik denk dat ik jonge talenten herken en spelers verder kan ontwikkelen. Daar heb je de tijd voor nodig.”

Smeets heeft een kickstart gemaakt met Hoofddorp. Na jaren in de middenmoot te hebben gespeeld, speelt Hoofddorp tot nu toe uitstekend mee in de top drie. ,,We hebben een jong team met veel kwaliteit. Het is een duidelijk doel van de club om meer eigen jeugd in te passen. We hebben nu zo’n acht eigen jongens in de basis staan. Dat zie je terug langs het veld met veel familieleden. Ik denk dat ik hier kan bouwen aan iets moois.”

Onlangs verlengde Smeets zijn contract met twee jaar met een optie voor nog een seizoen. ,,Ik heb het erg naar mijn zin. De club heeft de potentie om door te groeien naar de vierde divisie. Bij Ajax was het geweldig dat het als amateurclub gebruik kan maken van alle faciliteiten waar het eerste ook mee werkt. Maar het is ook leuk om nog even na te praten aan de bar. Dat heb je hier.”

Smeets is inmiddels 52 jaar oud en heeft nog altijd de ambitie om het hoogste te halen als trainer in het amateurvoetbal. ,,Ik zou toch weleens in de tweede divisie willen werken. Gezien mijn prestaties de afgelopen jaren met Ajax in de derde divisie, had ik ook eigenlijk wel gedacht dat ik eens gebeld zou worden. Waarom dat dan niet is gebeurd? Ik ben nooit zo’n netwerker geweest. Misschien is dat het.”

Daarnaast ziet Smeets, die tegenwoordig in Almere woont, zichzelf in de toekomst ook wel weer in het buitenland werken. ,,Ik heb altijd interesse gehad in het buitenland. Als voetballer heb ik bijna twee jaar in Engeland gespeeld bij Wigan Athletic. Daarna speelde ik in Mexico bij Cruz Azul, het Ajax van dat land. De voorzitter had mij gehaald en gezegd dat de trainer dat ook wilde. Dat was niet zo. Toen ben ik na twee maanden naar Maritimo in Portugal gegaan. Werken en leven in het buitenland verrijkt je als persoon. Het is leerzaam om een andere cultuur mee te maken.”