TOP NIEUWS Zondag Selectie

YES! NACOMPETITIE.

We zijn trots op alle SV Hoofddorpers, maar in het bijzonder zijn we trots op de jongens van onze hoofdmacht, ZONDAG-1. Zij voltooiden dit seizoen namelijk een opmerkelijke prestatie met een welverdiende beloning. In de laatste minuten zorgde invaller Nigel Compter voor de 2-2 gelijkmaker tegen HBC, waardoor ze zich plaatsten voor de nacompetitie.

Het leek alsof onze jongens de titel vierden in Heemstede na die laatste minuut, maar het was toch echt HBC dat als kampioen werd gehuldigd. “Dit is echt de kers op de taart,” juichte Jorg Smeets (onze succesvolle trainer), na afloop. “Aan het begin van het seizoen moesten we een compleet nieuw team opbouwen. We mikten op een plek in de top vijf, maar als je dan derde wordt en de nacompetitie mag spelen, is dat echt heel knap.”

De inwoners van Heemstede hadden groots uitgepakt met een feest na de wedstrijd en er was veel publiek op de derby afgekomen. Het was extra leuk dat WIJ ook nog echt iets te winnen hadden.

Een overwinning zou betekenen dat de strijd om promotie het volgende weekend kon beginnen. HBC verliest zelden een thuiswedstrijd en het team van trainer Jasper Ketting wilde op gepaste wijze afscheid nemen van vijf belangrijke spelers.

De ingrediënten waren aanwezig voor een spectaculaire derby. Dat werd het niet, maar de spanning vergoedde veel. SV Hoofddorp kwam in de eerste helft op voorsprong dankzij een perfecte dieptepass van Tobias de Jong op Dylan van Schaik. De rechtsbuiten was sneller dan de uitkomende doelman Bram Verhage. Van Schaik zag Konneman en die hoefde de bal alleen nog maar in te tikken.

HBC wilde niet verliezen en daardoor bleef de wedstrijd interessant. Kort na de 0-1 scoorde Zeno van Ooijen via een Hoofddorpse verdediger de gelijkmaker over doelman Randy van Velzen heen.

“Ik merkte dat we na rust niet dezelfde energie hadden,” merkte Smeets op. “Dat is het nadeel van een erg jong team. Fysiek zijn we soms nog niet ver genoeg.” HBC kwam al snel in de tweede helft op 2-1 voorsprong. Wierda volleerde de bal, maar Van Velzen kon de bal niet goed verwerken. En wie anders dan Arno Dijkstra stond op de juiste plek.

Omdat de tussenstand bij AFC ’34 – Vitesse ’22 nog 0-0 was, moest SV Hoofddorp op zijn minst gelijkspelen en hopen dat Vitesse ’22 niet meer zou scoren. We slaagden er moeilijk in om druk uit te oefenen op de HBC-verdediging, dus waren de kansen schaars. Het mooie seizoen leek te eindigen zonder nacompetitie. Smeets bracht spits Nigel Compter een kwartier voor tijd in en hij zorgde twee minuten voor het laatste fluitsignaal voor opluchting. De spits schoot de bal in de verre hoek en zorgde ervoor dat Hoofddorp de enige ploeg was waar HBC niet van kon winnen.

Na afloop stond HBC met de kampioensschaal en vierde SV Hoofddorp feest in het midden van het veld. “Een dikke acht,” gaf Smeets als rapportcijfer voor dit eerste seizoen onder zijn leiding. “Nu mogen we, maar het hoeft niet. Het is goed voor deze selectie om te proeven van de nacompetitie en ons met deze teams te meten. Ik ben trots op deze spelers, want ze hebben ook veel voor elkaar over.”