Mededelingen Senioren Zondag Selectie

Dylan van Schaik wint de prijs van Talent van het Jaar

Onderstaand bericht is afkomstig van de website www.hetamsterdamschevoetbal.nl

Dylan van Schaik kende bij SV Hoofddorp afgelopen seizoen zijn definitieve doorbraak in het eerste team. Onder leiding van hoofdtrainer Jorg Smeets, die de vertrekkende Jethro Abram opvolgde, slaagde hij erin om een basisplaats te bemachtigen en zijn bijdrage te leveren aan het behalen van de nacompetitie. De rechtsbuiten was dan ook de verdiende winnaar van de prijs van Het Amsterdamsche Voetbal voor Talent van het Jaar.

De 19-jarige aanvaller is in Hoofddorp al een aantal seizoenen een veelbelovend talent en kreeg bij Abram eerder al de mogelijkheid om ervaring op te doen. Veel speelminuten in het eerste team kreeg hij nog niet, totdat Smeets aan het roer kwam te staan. “Er vertrokken bij ons 16 spelers, wat voor een flinke opschudding in de selectie zorgde. Daardoor ging er veel ervaring bij de club weg, maar kreeg ik persoonlijk de kans om mezelf te onderscheiden. In de voorbereiding op het nieuwe seizoen kreeg ik langzaam door dat een basisplaats reëel was.”

Van Schaik had daarbij veel aan Donny Kessing. Waar de meeste spelers niet ouder waren dan 25 jaar, zorgde hij ervoor dat de selectie in het gareel bleef. “Het is natuurlijk fijn om een teamgenoot in het midden te hebben die al veel heeft meegemaakt en die weet wat het is om op dit niveau te spelen. We leren allemaal veel van hem.” Hoge verwachtingen had SV Hoofddorp op dat moment echter nog niet. “Met alle wisselingen in de spelersgroep en de jonge spelers wilden we ervoor zorgen dat we in de eerste klasse bleven spelen. Alles wat meer was, was mooi meegenomen.”

Er bleek echter veel meer mogelijk in Hoofddorp. Al vroeg in het seizoen behaalde de club veel punten en concurreerde het met de bovenste ploegen op de ranglijst. De verwachtingen gingen omhoog en SV Hoofddorp mocht zelfs in de nacompetitie meedoen, waarbij het in de eerste ronde werd uitgeschakeld. “Dat was een harde klap, omdat we op meer hoopten. Toen eenmaal het seizoen voorbij was, kwamen we echter tot de conclusie dat we het gewoon hartstikke goed hebben gedaan. Deze ervaring kunnen we meenemen naar de komende jaren.”

Zelf presteerde Van Schaik eveneens boven verwachting. Het talent hoopte vorig voetbaljaar zoveel mogelijk speelminuten op te doen en bleek in staat te zijn om in aanvallend opzicht een bepalende speler te worden. Zijn statistieken hield hij goed bij. “Ik ben tot 14 doelpunten en 18 assists gekomen. Dat is een stuk meer dan ik voorafgaand aan het seizoen in gedachten had. Persoonlijk denk ik dat ik het goed heb gedaan, al is het natuurlijk belangrijk dat de komende jaren het niveau verder omhoog gaat. Zowel individueel als met het team moeten we groeien.”

Aankomend seizoen lijkt de buitenspeler opnieuw te kunnen rekenen op een basisplaats. De aanvaller heeft zich simpelweg bewezen, waarmee hij krediet heeft verdiend. Van Schaik wil zelf echter nog niet zover denken. “In de selectie zitten een aantal goede concurrenten, waardoor ik mezelf iedere week moet bewijzen. Bovendien vind ik dat ik op een aantal onderdelen nog stappen moet maken. Zo wil ik aankomend seizoen ook in verdedigend opzicht groeien, zodat ik het team nog meer kan helpen.”

De gewonnen prijs laat in ieder geval zien dat Van Schaik op de juiste weg zit. Het geeft hem veel vertrouwen voor de komende weken. “Begin september begint de beker weer, waarna we in de competitie de lat verder omhoog leggen. Na vorig seizoen hopen we natuurlijk opnieuw voor de bovenste plaatsen te kunnen strijden. Het is echter eerst aan ons om het op het veld te laten zien, waarbij ik mijn best zal doen om weer belangrijk te zijn.”

Tekst en foto: Jordi Smit