TOP NIEUWS Zondag Selectie

SV Hoofddorp ZON-1 verslaat koploper HBC (inclusief beelden)

Samenvatting door: Rinke Beute van BeuteVideoAnalyses

Hieronder het artikel in Haarlems Dagblad

Bij Hoofddorp vertrokken afgelopen zomer zeventien spelers en leek het moeilijk te worden om een representatief elftal op de been te brengen. Een paar maanden later wint het van het onverslaanbaar geachte HBC

Het was alweer even geleden. Een nederlaag voor HBC is een zeldzaamheid en dit was de eerste in deze klasse. Hulde aan het piepjonge Hoofddorp, dat tot aan de laatste snik bleef knokken.

„Hoog druk geven is het devies”, klonk het opgetogen uit de mond van Hoofddorp-trainer Jorg Smeets, die onlangs al bijtekende. „Dat probeerden we ook tegen een sterke ploeg als HBC en daar hadden ze het toch vaak lastig mee. We waren agressief. Al was het zeker niet onze beste wedstrijd, want we kwamen ook vaak goed weg bij kansen van HBC. Al maakt dat weinig uit als je wint.”

Ook een speler die vorig jaar er al bij was, is complimenteus over de werkwijze en het strijdplan van Smeets. „We spelen altijd met drie aanvallers en gaan uit van aanvallend voetbal. Dat levert veel goals op en is leuk om naar te kijken”, bevestigde aanvaller Dylan van Schaik, die vier seizoenen geleden van UNO naar Hoofddorp verkaste. Van Schaik veroverde dit seizoen een basisplaats waar hij vorig seizoen voornamelijk invaller was.

Bij de thuisploeg stonden liefst vijf achttienjarigen in de basiself waar de lijstaanvoerder veel meer routine herbergt. Alleen Donny Kessing, centrale verdediger, is een vreemde eend in de bijt met zijn 33 jaar. Liefst zeven spelers werden na 2001 geboren en stonden bij de nummer drie aan de aftrap. „Ondanks dat het veelal jonge gasten zijn, zit er een enorme spirit in deze ploeg. Vaak hebben we in de slotfase nog gelijk gemaakt of gewonnen. De ploeg geeft nooit op”, aldus Smeets.

Zeventien spelers vertrokken afgelopen zomer uit Hoofddorp en dus stond Smeets en het bestuur voor een heidense klus om een representatief team op de been te brengen die eerste klasse waardig zou zijn. „Ik wist dat er een sterk tweede elftal was en dat daarin veel jongens speelden, die ook in de hoofdmacht zouden meekunnen. Dat blijkt dus. Al presteren we uiteraard wel ver boven verwachting.”

De thuisploeg kreeg zondag de 1-0 in de schoot geworpen. De doorgaans zo betrouwbare HBC-doelman Bram Verhage verkeek zich in de zevende minuut volledig op een simpele terugspeelbal. Mats de Reus, gelegenheidsspits, snoepte de bal af van de sluitpost en kon de bal in het lege doel schuiven.

HBC was even van slag. Het duurde tot het eerste half uur alvorens Jesse van Loon de paal raakte. De bal werd nog getoucheerd door doelman Caine Brunings, die een belangrijke rol zou vertolken in het restant. De rebound van Zeno van Ooijen werd geblokkeerd door een Hoofddorper. Van Ooijen schoot daarna nog naast na een vrije schietkans.

Hoofddorp had de defensieve zaakjes aardig voor elkaar, want ook na de rust duurde het lange tijd voordat HBC grote kansen kreeg. „We hadden op het middenveld problemen om in het ritme te komen. De eindpass was niet goed verzorgd”, lichtte Ketting toe. „Soms moet het dan te mooi, terwijl als het simpeler gaat het effectiever is. Dan zijn vaak de momenten net weg, omdat combinaties niet lukken zoals we gewend zijn.”

Hoofddorp liep in het laatste kwartier op de laatste benen. Zo werd Mats de Heus vanuit de spits weer op zijn vertrouwde positief achterin geposteerd. Met vijf verdedigers werd het onvervalst tegenhouden. Sven Wierda raakte de paal, Jesse Assendelft de lat. Beide keren zat er weer een vingerkootje van Brunings tussen. Via een speldenprikje raakte Van Schaik nog de buitenkant van de paal. Hoofddorp vierde het laatste fluitsignaal als een hoofdprijs en terecht. De jongens tegen de mannen werd een overwinning van de aankomende generatie, die hopelijk voor Hoofddorp nog lang de kleuren blijft verdedigen.

Zo was het de eerste nederlaag voor HBC sinds KDO-uit op 22 mei 2022. Toen was HBC al kampioen. Geen directe zorgen, want runner-up AGB verloor ook. Hoofddorp is nu de voornaamste uitdager met een achterstand van vier punten.

Foto:
Pupil van de week Imrane Asbihi met een deel van de selectie van Zondag1 voor aanvang van de wedstrijd